fredag 13 juli 2012

Borgbacken

Igår var jag med pojkarna till Borgbacken. För det hade vi haft inbokat sedan länge. Att det råkade bli just nu, när småsyskonen annars också varit mycket med mommo p.g.a fotbollen, var ju lite tråkigt. Men Sarah o Alvin har haft det jätteskoj med mommo och planterat blommor, bakat sockerkakor, tagit många roddturer, varit till Ikea, på grillfest och mycket mycket mer. Så jag behöver inte ha dåligt samvete. Det känns bra att ha fått ge så mycket tid åt stora pojkarna mellan varven. Annars blir det lätt tvärtom. Och tidigare i somras var jag ju med småttorna till Åland, medan pojkarna var på Actionläger i Hangö och hos mommo. Och nästa vecka ger jag tid åt bara mig själv.

Det var lovat dåligt väder så kanske det påverkade besöksmängden, för det var inte så långa köer som det brukar. Och i juli borde det väl vara som värst? Inte för det, till de populäraste - de "värsta" - fick man nog stå länge och köa. Det tokiga var, att till just de grejerna måsta man vara minst 140 cm lång, så Robin räckte inte ända upp. Och Felix ville inte åka ensam - det var skräckblandad förtjusning ändå- så Robin väntade snällt (jo, faktist) så vi hann gå igenom de 5 förbjudna. Det var konstigt väder - det har ju vi finländare nog lärt oss vid det här laget- och det hann gå igenom hela registret med sol, hett, regn, kallt och mulet. Om vart annat. Men vi hade roligt och tänkte "Inte är vi ju gjorda av socker". Bästa dagen, tyckte boysen. Fast det sa dom senast i måndags efter Hesa Cup öppningen också.

Vi fotade lite med ajföunen och lite med Robins kamera. 8 timmar var vi där och då var det jag som inte oooorkade var kvar längre sen. Vi var dessutom med lokaltrafik i farten, och det var inte så där bara att komma hem. Eller..alltså..det tar sin stund. Jag skall väl inte klaga på att spårvagnar eller metrotåg går för sällan.

Till Lustiga huset var det hela tiden lång kö.

Här köar vi till berg - och dalbanan.

Kirnu och gamla Enterprise (hette den väl visst?) i bakgrunden, som nu heter nåt annat.

Lite (dyr) mat mellan varven..
På väg till Spöktåget.

Sockervadd fick Robin mumsa på medan vi åkte de "farliga" åken.

Raketti och Ukko.

Felix var fotograf.

Och igen.
Tråkiga tåget var ganska häftigt ändå. Och lite farligt - för man kan ju faktist falla ner!
Uj, med mig ändå. Men för att det ska vara jämt, så måst jag ju vara på nån bild med Felix också.

Pojkarna var o körde bil. De här var ju de bästa när man själv var liten. Mindre.

I Helsingfors-hjulet var det blött.

Det var faktist riktigt skoj och vi åkte mer än vi kan räkna till idag. Vi avslutade med en dubbel-tur i Vikingaskeppet öch en dubbel i Hurja kuru, där man ändå blir blöt. Men tack för mig, till Borgbacken vill jag inte mer det här året.

Inga kommentarer: